top of page

סוד הקסם של משחק המילים ששבר את האינטרנט

ללא שיווק, ללא תקציב, ללא גרפיקה, המשחק הפשוט הזה עלה בתוך 3 חודשים מ90 שחקנים שבועיים לקצת מעל 2 מיליון וגרף טוויטים ממגה סלבס כמו ג'ימי פאלון. איך ולמה? אנסה לענות.



ג׳ימי פאלון משחק וורדל

מה זה Wordle?

משחק מילים פשוט בסגנון Mastermind רק עם מילים במקום צבעים. עליכם לנסות ולפצח, בתוך שישה נסיונות בלבד, מילה בת חמש אותיות. לאחר כל נסיון המשחק יתן משוב על המילה שכתבתם, אות אחר אות. אם האות נצבעת בירוק, היא קיימת במילה ונמצאת במקום הנכון. אם היא נצבעת בצהוב, היא קיימת במילה אך לא נמצאת במקום הנכון. אם באפור, אבוי, האות אינה נמצאת במילה בכלל.


כל יום מילה חדשה. משחק אחד ביום בלבד.

ניתן לשחק בגרסה האנגלית כאן, וגם בגרסא המקומית, עליה ארחיב לקראת סוף הכתבה.


כעת אנתח את המשחק בכמה קטגוריות - משחקיות, ויראליות וריטנשן.


משחקיות


וורדל הוא משחק המשלב בין יכולת ומזל באופן טבעי. המילה הראשונה, כאשר הכל ריק, תמיד תהיה ניחוש. אם היה לכם מזל, תזכו לראות לפחות אות אחת צבועה בצהוב, ועם עוד קצת מזל, אפילו ירוק. התחושה שמתקבלת אצל השחקן כאשר יוצא ירוק אחד או יותר היא נפלאה, ומזכירה קצת את הריגוש שבזכייה במכונות מזל.


עפ״י הנתונים, 5% מהשחקנים בוורדל מצליחים לנחש את המילה בנסיון השני. במקרה כזה בהחלט מדובר בהרבה יותר מזל משכל, והתחושה היא נפלאה, וגם כזו שגורמת לשחקן להרגיש כאילו השכל שיחק תפקיד גדול יותר ממה שנדמה. (אני יודע, היום זה קרה לי. פתרון בנסיון שני בייבי! אויש אני חריף.)


ככל שהשחקנים ינסו יותר, כך המשחק יסגר והניחושים יעשו יותר מושכלים. לאחר 4 נסיונות, ברוב המקרים רוב האותיות כבר יהיו שם רק אולי לא בדיוק במקום ובסדר הנכון. בשלב זה הפאזל הופך למאוד נגיש, אך הפתרון שלו עדיין לא לגמרי ברור. האיזון הזה שבין נגישות לבין פתרון שאינו ברור באופן מיידי היא סוד הקסם.


נגישות

רגע מה זה בכלל נגישות? הכוונה כאן היא כמה הפאזל מזמין לפתרון.

הנה דוגמא לפאזל שאיננו נגיש בכלל. הוא פתיר, אבל בא לי לפתור אותו כמו שבא לי להחליף גלגל באוטו. בזמן סופת שלגים. באנטרטיקה.




והנה דוגמא לפאזל מאוד נגיש, אבל אולי קצת יותר מדי.


האם תוכלו לנחש איזו אות מופיעה באמצע? (אני מאמין שכן)


בדיוק כאן נכנס החלק המאזן, של פתרון שאינו פשוט כפי שהוא נראה. קחו למשל את הפאזל הזה. במבט ראשון הוא נראה פשוט ומזמין. אך הפתרון מתעתע.


האם תוכלו לחבר את כל הנקודות בקו אחד מבלי להרים את העיפרון ובלי לחזור על אותו קו פעמיים?


וורדל משחק בדיוק על הציר הזה, שבין נגישות לפתרון שאינו קופץ החוצה מיד. המשחק מתחיל עם נגישות נמוכה ופתרון שנראה בלתי אפשרי (חמישה מקומות ריקים לחמש אותיות, יש אנשים שזה בהחלט מלחיץ אותם בשל הנגישות הנמוכה בשלב זה). ככל שמנחשים יותר הנגישות עולה, אך המילה עדיין לא קופצת החוצה, מה שגורם לשחקנים להתאבסס על הפתרון שבעתיים.


סיום המשחק

המשחק עצמו קצר. סה״כ 6 נסיונות. כשהוא מסתיים בניצחון התחושה נפלאה, שטומנת בחובה תחושת הקלה. פיצחתם פאזל שנראה, אך לפני מספר ניחושים, כמעט בלתי אפשרי. גאונים! במידה והפסדתם זה קצת פחות כיף, אך לפחות Wordle תחשוף את המילה ותגרום לתחושה של ״איך לא עליתי על זה! אני רוצה לנסות שוב!״


ויראליות

אחד המשחקים הויראלים של התקופה האחרונה. מדוע? יש לי כמה סברות.


אין מה לעשות חוץ מלשתף

תארו לעצמכם את המצב הבא. שיחקתם במשחק. פיצחתם את המילה תוך 4 נסיונות. אתם מרגישים נפלא עם עצמכם ורוצים לעשות עוד משהו. כמו למשל עוד משחק. אבל אי אפשר! המשחק הבא יהיה זמין רק מחר. מה עושים עם האנרגיה הזאת? הדבר היחיד שניתן לעשות בWordle בשלב זה הוא ללחוץ על כפתור השיתוף ולהוציא את זה מהסיסטם.


לאן לתעל את כל האנרגיה? לכפתור השיתוף


להשוויץ, בכל זאת

מעטים המשחקים שגורמים לי לרצות להשוויץ בתוצאה שלי. כיוון שהתוצאה הגבוהה שלי מעידה כי הקדשתי חלק ניכר מזמני היקר כדי להשתפר במשחק. זמן, שלפחות כלפי חוץ אני רוצה להראות שאני משתמש בו לדברים נשגבים יותר כמו קריאה, יצירה, או התנדבות בבית מחסה לחיות.


אבל Wordle זה משהו אחר. ניתן לשחק רק פעם ביום, אז זה לא בא במקום ההתנדבות. אף אחד לא שורף שעות על המשחק. חוץ מזה, למרות שהפתרון מתחיל במזל, הוא נגמר בשכל. היחס, שכנראה נוטה לכיוון המזל, לא משנה כלל וכלל כשאני רוצה להשוויץ בחכמתי. הצלחתי בשני נסיונות! אני חכם, אולי יותר ממך, שהצלחת ב5 נסיונות. ומה היופי? המילה היא אותה מילה לכולם. עקפתי אותך בסיבוב, מר פאלון!


ריטנשן

המדד שבודק כמה אנשים אוהבים את המשחק באמצעות מדידה של החזרה של אותם שחקנים למשחק לאורך זמן. משחקים, בייחוד משחקי מובייל, מנסים טקטיקות שונות ומשונות כדי להחזיר את השחקנים לשחק. הנה קישור לכתבה שתציג בפניכם כמה מהטקטיקות הללו.


וורדל לא משתמש באף אחת מהטקטיקות הנ״ל. הוא לא יכול (פרוייקט של בנאדם אחד) והוא לא צריך (המשחק קצר, קולע וכיף). סיום המשחק, בייחוד כאשר מסתיים בניחוש נכון, מלווה באופוריה קלה ואז, אכזבה. ניתן לשחק רק פעם ביום! אי אפשר עוד? טוב. נחזור מחר.


יש אנשים שהכניסו את Wordle לשגרת יומם. עם הקפה בבוקר, בהפסקת הצהריים. האנשים האלו יחזרו למשחק שוב ושוב כיוון שהמשחק התלבש על התנהגות קיימת. זה נקרא באנגלית Piggybacking - השתלטות על הרגל קיים. בגלל האופי הנוח של המשחק - תמיד כמה דקות ולא יותר, עולה מהר, כל יום מילה אחת ותו לא, המשחק יכול להתאים כתוספת למגוון רב של הרגלים ולאט לאט הופך להרגל בעצמו.


נתונים נוספים

המשחק מציג מספר נתונים לשחקן. אחד מהם הוא רצף הניצחונות של שחקן. זוהי חרב פיפיות. מצד אחד, בהתחלה, המספר העולה בכל יום משרת את הריטנשן. השחקן מתחרה עם עצמו או עם חבריו ומודד בשמחה את רצף הנצחונות. אך בשלב מסוים, כאשר המספר הזה גדול, הוא הופך לנטל. לאבד רצף של 200 נצחונות, למשל, זו בעיה. בעיה שיכולה להשפיע על האופן הקליל של המשחק ובאופן ישיר על האורך שלו. למשל, ניקח דוגמא בה נותר לשחקן עוד נסיון אחד ו200 ניצחונות רצופים עומדים על הכף. במקרה כזה הפנקס והעיפרון נשלפים, הפסקת הקפה מתארכת מעבר לרצוי והפסד, אם יהיה, יורגש ככאב אמיתי. כזה שאולי יוציא את החשק לחזור למחרת.


כרגע, במהלך חייו הצעירים של המשחק (סה״כ 3 חודשים), הפיצ׳ר הזה עושה יותר תועלת מנזק. מה היה בהמשך? אנחנו נראה.


וורדעל - הגרסא העברית

הבעיה הגדולה של משחקי אותיות ומילים הם שהם תלויי שפה. לשחק במשחק אותיות בשפה שאינה שפת האם מוסיף אתגר שאינו קשור במכניקות של המשחק אלא במגבלה של השחקן, וזה עשוי להיות מתסכל עד כדי בלתי אפשרי לאנשים שאינם שולטים בשפה. לכן כ״כ שמחתי לגלות את וורדעל, הגרסא העברית למשחק מאמריקה.


וורדעל. הגרסא הכשרה.

על הגרסא אמונים אוהד רון ונור לן, שבנו את הגרסא תוך ימים ספורים ומאז הם מכורים לנתונים שלו. ביקשתי מאוהד וקיבלתי. 13,500 משתמשים ביום, 114,569 מילים שהוכנסו. כ75% מנחשים את המילים נכונה. ובגזרת הריטנשן - 44% שחקנים חוזרים אחרי שבוע.

לא רע בכלל!


בשיחה צדדית הצעתי לאוהד למנטז. שזה במילים אחרות, לעשות כסף מהדבר. שים איזה באנר, משהו, אמרתי לו בנסיון לקלקל את המסיבה לכולם. הוא הדף אותי בעדינות. יש דברים שעושים בשביל הכיף.


אולי זה סוד הקסם האמיתי של וורדעל Wordle. משחקים פשוטים ,קלילים, שלא ימכרו לשחקנים שלהם רמזים תמורת כסף, שאף פעם לא ירצו משחקנים שלהם משהו חוץ מהנאה. תודה לכם, וורדעל ו-וורדל שהזכרתם לי שיש גם דברים כאלו בעולם המשחקים.


***


גילוי נאות - אני מת על משחקי אותיות ומילים. לכן אפילו הכנסתי תרגיל כזה לקורס פיתוח משחקי לוח שלנו. בא לכם להצטרף אלינו כדי לדבר על משחקים ברמה גבוהה וגם ללמוד כיצד ליצור אותם?

בדקו את הקורס. נותרו מעט מקומות למחזור הבא.


ואם חשקה נפשך ללמוד עוד על משחקים.. את הספרים שלנו על עיצוב משחקים כבר ראית?






1,153 צפיות0 תגובות
bottom of page