כיצד משתמשים בחשיבה משחקית לשיפור תוצאות עסקיות?



משחקים הם עסק רציני. חשיבה משחקית יכולה לשפר ביצועים של עסק, לבדל עסק אחד ממשניהו, ואפילו, כפי שתקראו בכתבה, להציל חיים. כולם היו שמחים לקצת יותר משחק בחיים שלהם, במוצר שלהם, בעסק שלהם. אבל… איך ניגשים לזה בכלל? כיצד הופכים משהו שאינו משחק למשחקי?


בשנים שאני עוסק בגיימיפיקיישן וחשיבה משחקית בניתי מודל לו אני קורא GAPPI - ראשי תיבות של חמישה שלבים לאפיון משחקי באוריינטציה עסקית. ככה זה עובד:


Goals

הדבר הראשון שיש לעשות כאשר אתם ניגשים למלאכת האפיון, הוא להבין בצורה המדוייקת ביותר מהן המטרות העסקיות שלכם. זה נראה טרוויאלי, אך כאשר אנחנו גורמים לתהליך מסוים להיות יותר משחקי, אנחנו לפעמים שוכחים מהן המטרות האמיתיות שלנו, או לא לגמרי סגורים עליהם. פעמים רבות כששואלים אותי "האם אפשר לשלב גיימיפיקיישן ב… " אני עונה מיד - כן, מה המטרה שלכם? לרוב אין תשובה ודאית מצד השואל.


המטרות העסקיות חייבות להיות מדידות. ז"א, מטרה כגון "שיהיה כיף לתלמידים" היא לא מטרה מדידה. קשה מאוד, אם בכלל אפשרי, למדוד כיף. מטרה טובה יותר תהיה "התלמידים ידעו לחשב אחוזים", או "התלמידים יסיימו את כל התרגילים" שכן את זה ניתן לבדוק ואלו מטרות מדוייקות.


דוגמא - כתומולו, משחק המיחזור.

לפני שני קיצים פנו אלי תמיר, תאגיד המיחזור הישראלי (דרך משרד הפרסום גליקמן שמיר סמסונוב) במטרה להפיק משחק שילמד את אזרחי ישראל כיצד ממחזרים בדרך מהנה..


יכולות להיות מספר מטרות בפרוייקט כזה. למשל, השחקנים יבינו את חשיבות המיחזור, או ילמדו מה נכנס ומה לא נכנס לפחי המיחזור. בסופו של דבר התמקדנו במטרה ספציפית אחת: לשפר את אחוזי המיחזור בפח הכתום. מטרה מדידה. עבור השחקנים, המטרה הזו לא נראית לעין. המטרה שלהם היתה להגיע לניקוד הגבוה ביותר במשחק.


עכשיו אתם

צרו רשימה של המטרות העסקיות שלכם. לאחר שכתבתם, תבודדו אותן ותשאלו את עצמכם בנוגע לכל מטרה: אם המטרה הזו היא התוצר היחיד של המערכת הממושחקת - האם אהיה מרוצה?

במידה והתשובה היא כן, אפשר להמשיך הלאה למטרה הבאה.

ניתן לצאת לדרך עם מספר מטרות.



Actions

כעת כשהמטרות לנגד עינכם, שאלו את עצמכם: אילו פעולות השחקנים צריכים לבצע על מנת שהמטרות תתגשמנה? לפעמים, הפעולה תהיה המטרה. אם רצונכם שהחדר של הילד יהיה מסודר, עליו לסדר אותו. (אלא אם כן הוא משלם לאחיו הקטן שיעשה זאת).

לפעמים פעולות שונות יביאו למטרה אחת גדולה. למשל, אם אתם הבעלים של מכולת שכונתית והמטרה שלכם היא להגדיל את היקף המכירות, הפעולות עשויות להיות מגוונות. הצרכנים שלכם יכולים לבצע יותר הזמנות אונליין, או לעבור במכולת יותר פעמים בשבוע, לקנות דברים שמחוץ לסל הקניות הרגיל שלהם, לעשות כרטיס מועדון, לספר לחברים שלהם על המכולת המגניבה שלכם, או לכתוב ביקורת מפרגנת באיזי. כל פעולה כזו עשויה להגדיל את המיחזור של המכולת, וכל פעולה כזו ניתן לפתור באופן משחקי שונה.


דוגמא - כתומולו

יכולנו לבחור במגוון פעולות שישרתו את המטרה שלנו, לשפר את אחוזי המיחזור לפח הכתום. השחקנים יכלו לענות על שאלות טריויה, לצלם את עצמם ממחזרים, להעלות סרטונים קצרים המדגימים מיחזור במשפחה או לקרוא ולשתף עובדות לא חשובות (אבל מגניבות) על מיחזור, למשל. לבסוף בחרנו במיון כפעולה מרכזית, מתוך הנחה שככל שהשחקנים ימיינו יותר, כך הם יפנימו טוב יותר איזו אריזה צריכה להיכנס לאיזה פח. ומה שיקרה במשחק, יקרה אח"כ במציאות. זו לפחות היתה הנחת העבודה שלנו.


עכשיו אתם

כתבו רשימה (ארוכה) של פעולות שעל השחקנים שלכם לעשות כדי שהמטרה העסקית שלכם תתגשם. ככל שהרשימה תהיה ארוכה יותר כך יהיה לכם יותר ממה לבחור אח"כ. שימו לב שכל מה שאתם כותבים אכן נכתב כמו פעולה ולא כמו שם עצם או מטרה. לאחר שכתבתם אפשר להמשיך לשלב הבא.


Players

אפיון משחקים הוא אפיון חוויות. וחוויות הינן דבר אישי. אני למשל, שונא משחקי יריות בגוף ראשון. המשחקים האלו מלחיצים אותי, אני גרוע בהם ולאחר כשעתיים-שלוש של תסכול אני בדר"כ פורש. עם זאת, אי אפשר להתווכח כי הז'אנר הזה פופולרי בטירוף. כנראה שמה שסבל עבורי, כיף מאוד לאחרים.


כדי להתאים חוויה טובה לשחקנים שלכם, עליכם להכיר אותם. להבין מה עושה להם טוב, מה נחשב פרס עבורם ומה - ממש לא. כדי להבין יש להכיר. לדבר עם קהל היעד שלכם, לראיין אנשים משתמשים קיימים או משתמשים פוטנציאלים, להראות להם על מה אתם עובדים ולבקש פידבק.


עבודת המחקר הזאת חשובה. בהיעדרה אתם תירו באפילה.

כן, יש דברים שתמיד עובדים. פרסים או תחרות באופן כללי. אך השיטות האלו מוגבלות וברוב המקרים יביאו לפתרון נקודתי שידעך אחרי זמן מסוים. עבודת מחקר עשויה להביא לפתרונות אחרים, מרעננים יותר. אולי לקהל היעד שלכם חשוב שישמעו את קולו? אולי פרס עבורו זו חשיפה, או התייחסות מהמנהלים הבכירים? בארסנל התמריצים שלכם קיימים דברים מעניינים יותר מפרסים שווי כסף.


דוגמא - משחק בבתי חולים הנועד להקטין את מקרי המוות מזיהום

עובדי בתי החולים האחראיים על נקיון נמצאים בסולם הנמוך ביותר בשרשרת. עובדי קבלן, עובדים בשכר מינימום, לעיתים לא מדברים עברית כלל, שקופים. אבל בידיים של האנשים האלו אחריות רבה. במידה ולא יקפידו על נהלי הנקיון, אנשים רבים עלולים לחטוף זיהום. (הידעתם? מתים כ-6000 איש בשנה מזיהומים בבתי חולים).


כיצד ניתן לתמרץ עובדים כאלו לשמור על נהלי הנקיון? כסף תהיה התשובה הראשונה. אך במשחק שאופין ע"י חברת משחק החיים, גילו דווקא כי פידבק ומילה טובה ממנהלי המחלקות לעובדים ש"נתפסו על חם" כשהם עושים עבודה טובה, שיפר משמעותית את המוטיבציה של אותם עובדים להמשיך ולעשות עבודה טובה.