top of page

המנוע שגרם לי להתאהב בפיתוח משחקים

עודכן: 28 באוק׳ 2020



יש הרבה מנועי משחק שם בחוץ ולכל מנוע הייחוד שלו.

יש את מנוע Unreal שנראה מהמם כבר בתחילת הפרוייקט עוד בלי שעשיתם כלום.

יש את Unity שהוא המנוע הפופולרי ביותר לפיתוח למובייל,

יש את Game Maker, יקיר משחקי האינדי המפוקסלים

ויש את Construct, שהוא ללא ספק המנוע המהיר והפשוט מכולם,

והוא כלי העבודה העיקרי שלי בחמש השנים האחרונות.


בזכות קונסטרקט הצלחתי לגרום למשחקים שבראש שלי להפוך למציאות דיגיטלית בלי שאני יודע לכתוב שורת קוד אחת. המשחקים האלו נתנו לי מספיק חשיפה כדי להתחיל להתפרנס מפיתוח משחקים כעצמאי.

אני 100% מת על הכלי הזה, ואם תסיימו לקרוא את הכתבה, יש מצב שגם אתם.


מובייל? ברור שאפשר.

קונסטרקט הוא מנוע משחק מבוסס HTML5 המפותח ע"י חברת סקירה. ניתן לייצא בעזרתו משחקים לפלטופורמות הבאות: ווב על כל נגזרותיו, מובייל (גם אנדרויד וגם iOS), מחשב ואקס בוקס.

העבודה בקונסטרקט אינה דורשת קוד (אף כי אפשר אם אתם מתעקשים) ולכן היא מושלמת לכל מי שמעוניין להיכנס לפיתוח משחקים ולא ממש יודע כיצד.


אבל אל תתטעו לחשוב שבגלל שקונסטרקט אינה דורשת ידע בקוד היא מוגבלת מבחינת ההיקף הפיתוחי שלה. לא לא! בכל שנה יוצאים עשרות משחקים גדולים שפותחו בקונסטרקט לאקס בוקס ולמחשב, ואלפים ויותר שעולים לאתרי משחקים דוגמת itch.io.


אבל האמת היא שתמצאו מנועים טובים יותר בשביל לשים את המשחק שלכם באקס-בוקס.

הכוח של קונסטרקט טמון במהירות ובפשטות, וביכולת שלו לעזור לכם לייצר כל רעיון לאינטראקציה או משחק במהירות הבזק. הנה מספר שימושים שאני עושה בקונסטרקט, כמעט על בסיס יומי.


אחד מהמשחקים הגדולים והיפים שפותחו במנוע

פיתוח פרוטוטייפים

בפיתוח משחקים, או שאתה מעתיק משחק שכבר קיים, או שאתה ממציא משהו לבד. אם החלק השני של המשפט נכון עבורכם, אתם חייבים, אבל חייבים - לבנות פרוטוטייפ.


הרעיון מאחורי בניית פרוטוטייפ הוא לפתח את המכניקה המרכזית של המשחק לכדי משהו שעובד - במהירות האפשרית. הסיבה היא, שפעמים רבות תגלו (לחרדתכם) שהרעיון שהיה לכם בראש לא עבר בצורה חלקה למשחק. ואז צריך להתחיל לשנות, לתקן, לשפר. עדיף בהחלט לעשות זאת בסביבת הפרוטוטייפ הזולה מאשר בסביבת בפיתוח היקרה, שם כל שינוי עולה פי עשרת מונים.


כללים לפיתוח פרוטוטייפ

  1. מהר, מהר, מהר. לגרום לדברים לעבוד במהירות האפשרית.

  2. להשתמש במינימום ארט ואנימציה - אם בכלל. ארט ואנימציה יסיטו את תשומת לבכם ותשומת ליבם של הטסטרים שלכם למקומות לא חשובים בשלב זה. תתמקדו במה שחשוב - המשחקיות.

  3. תעבדו מסודר. למרות שאתם עובדים מהר, תקפידו על סדר. שמות טובים לאובייקטים שלכם, תיקיות. אתם רוצים שהקוד שלכם יהיה נהיר לכם גם חודש לתוך פיתוח הפרוייקט.


קייס סטאדיז

אני משתמש בפרוטוטייפים כדי לבחון רעיונות לפני שאני מחליט להקדיש זמן לפיתוח שלהם. הנה דוגמא לרעיון כזה שפיתחתי בכמה שעות.


אבל פרוטוטייפ הוא הרבה יותר מזה. למעשה, הוא מסמך האפיון האולטימטיבי. במקום מילים בדף או תמונות במצגת, אתם יכולים לשלוח לצוות שלכם מסמך עבודה חי ונושם, שדרכו אתם יכולים לאסוף פידבק קונקרטי, לערוך שינויים, ואז לשלוח למפתחים שלכם מספרים מדוייקים של משתנים, אנימציות ואינטרקציות ולהגיד להם להעתיק אותם אחד לאחד.


כך היה במקרה של כתומולו, משחק שפיתחתי עבור תאגיד המחזור הישראלי (בשיתוף עם משרד הפרסום גליקמן שמיר סמסונוב). את הפרוטוטייפ של כתומולו פיתחתי בקונסטרקט ביומיים. הוא נשלח ללקוח שנתן הערות, ואחרי מספר סבבים הגענו לגרסא הרצויה לנו. הגרסא הזאת נשלחה למפתחים (מוי סטודיו האדירים) שבנו את המשחק ה"אמיתי" על הבסיס הזה. אתם יכולים לשחק בפרוטוטייפ כאן. את המשחק השלם תמצאו בחנויות האפליקציות.


פיתוח משחקי HTML5

משחקי HTML5 הם שידוך מהשמיים בכל הקשור לאינטרנט. אם אתם מתכננים משחק לבראוזר, לפייסבוק מסנג'ר או לאתר משחקים דוגמת Itch.io, קונסטרקט הוא הדבר.

אותו הדין בנוגע לפלייאבל אדס. אותם פרסומות אינטרקאטיביות שאתם רואים במשחקי מובייל, נעשים לרוב בHTML5. הגודל הקטן של הקובץ ואיכות המשחקים הופכים אותו לפייבוריט בתחום הזה.


יצא לי לעשות לא מעט פלייאבלז, את רובם עשיתי בקונסטרקט.

אתם יכולים להתרשם מהאיכות ורמת הגימור של המשחק ממש כאן.


פלייאבל אדס. אפשר גם בקונסטרקט

כלי בשבילכם

אני עושה עם קונסטרקט המון דברים, לא רק משחקים.

קונסטרקט תומך בפיצ'רים דוגמת Text to Speech, ג'יאולוקיישן, אינפוט ממצלמה ועוד, מה שהופך אותו לאולר שוויצרי בכל הקשור לפיתוח אפליקציות באופן כללי.

ספציפית, אני משתמש בקונסטרקט כדי להוסיף נופך אינטראקטיבי להרצאות שלי.

את המשחק הזה למשל, נתתי ל500 צופים בהרצאה שנתתי בכנס בברצלונה. בזמן אמת הם נכנסו ללינק, שיחקו, ואז חשפתי את התוצאות של כולם על המסך.

היה קול.


לימוד

בסופו של דבר, שליטה בקונסטרקט תקנה לכם אחיזה טובה מאוד בעולם הפיתוח. בייחוד אם אין לכם רקע, לאחר שימוש במנוע תתחילו להבין כיצד קוד עובד. ללא בסיס חזק בקונסטרקט היה לי מאוד קשה להתחיל לעבוד ביוניטי, מנוע המשחקים ה"רציני" שאני עובד איתו מעת לעת.


ולימוד, הוראה, זה מקצוע.

אני מאמין שפיתוח משחקים חייב להיכנס כשיעור חובה בבתי ספר יסודיים ואילך. (ואכן לימדנו במשך 3 שנים בחטיבת הביניים של עירוני ד' בת"א, אך לצערי רק במסגרת שיעורי העשרה למחוננים).

פיתוח משחקי מחשב מלמד המון על בניית מוצר דיגיטלי, על מערכות, חוקיים לוגיקיים, מתמתיקה ופיזיקה ועוד. בתור אנשים שיודעים לעבוד על קונסטרקט, תהיה לכם גישה בלתי אמצעית ללמד את הדברים הללו בעצמכם.


אז למה לא קונסטרקט?

כאמור, אם על הכוונת שלכם פרוייקט גדול, כנראה שהייתי בונה את הפרוטוטייפ שלו בקונסטרקט, אבל לא את הפרויקט עצמו. לא נוח לעבוד מספר אנשים על אותו פרוייקט בקונסטרקט, ואם הפרויקט שלכם הוא בתלת-מימד, זה בכלל בלתי אפשרי.


הכוח הגדול של קונסטרקט טמון במהירות שלו וביכולת שלכם לייצר בעזרתו משהו שעובד טוב ומהר, וזו הגישה הכי טובה לבוא איתה לקונטרקט.


אז מה עושים עכשיו?

אם אהבתם את מה שקראתם כאן, אתם מוזמנים לקרוא עוד על קונסטרקט באתר שלהם, להוריד את המנוע ולהתחיל לשחק בו. או לראות את ההרצאה שלי, כיצד אני מתפרנס מקונסטרקט, ממש כאן.


וחוץ מזה, אנחנו פותחים קורס פיתוח בקונסטרקט. התאריך המיועד הוא ה1.11, ההשקה היתה לא מזמן ונותרו מקומות בודדים. אז אם אתם רוצים לקבל פרטים נוספים, אפשר ממש כאן.


279 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page