top of page

המשחקים הגדולים שחצו את הקווים

שבוע שעבר קיבלתי סוף סוף את משחק הקלפים שתמכתי בו לפני כחצי שנה בקיקסטארטר: Bears Vs. Babies הקופסא של המשחק עטופה בפרווה, גרסת המבוגרים המצורפת מכילה קונדום והקלפים היפהפים של המשחק יוצרים מפלצות מטורפות כמו הארנב בעל שלושת השדיים השעירים במגפיים נהדרים שבניתי.



צורת ההגשה והתמה המשחקית שונים כל כך משאר משחקי הקופסא שנתקלתי בהם. למעשה לא ראיתי שום דבר כזה קודם. ניתן להתווכח על רמת ההומור והגרוטסקיות אך דבר אחד בטוח: הוא מושך אש. וקהל חדש.

הרבה אנשים שקנו את המשחק הזה ואת הקודם (חתולים מתפוצצים) אינם גיימרים. הם מגיעים לעמוד הקיקסטארטר בגלל ההייפ, נגנבים מהעיצוב ואז לוחצים על הכפתור וקונים את משחק הקופסא הראשון שלהם. מספר חודשים אח"כ, כאשר ההודעה המשמחת על דבר חבילה מגיע לדואר, הם יארגנו את ערב המשחקים הראשון שהם אירגנו בחייהם הבוגרים.

זה לא עניין של מה בכך. מעט משחקים בהיסטוריית הגיימינג הצליחו להביא קהל חדש לחלוטין למדיום. קיבצתי כמה משחקים כאלו ברשימה. אולי נוכל ללמוד מהם דבר או שניים.


המשחק: פקמן

הקהל החדש: בנות, 7-15



עד שנחת פקמן בחיינו ושינה את דור הארקייד מהיסוד, כל מה שאפשר היה למצוא באולמות משחקים הם עשרות משחקי יריות וחלל. המשימה של טורו אייטני (Toru Iwatani), מעצב המשחקים של פקמן, הונחתה ישירות מההנהלה. עליך להצליח להכניס ילדות לאולמות ארקייד או לבצע חרקירי. הדבר הראשון שעשה אייטני כדי לעמוד במשימה היא להטיל וטו על כל מה שקשור בחלל, חלליות ויריות. את מקום כל אלו תפס מבוך, אלמנט יוניסקסי. אח"כ, בעודו מתבונן במגש פיצה, פקמן התגשם לנגד עיניו. המשחק הזה למעשה עוסק בהפרעות אכילה. פקמן רץ במבוך, מנסה לאכול כמה שיותר ולהתחמק מהרוחות שרודפות אותו על כך.

השאר היסטוריה: המשחק הפך לאייקון של ומחזיק בשיא גינס של מכונות מותקנות ברחבי העולם. שנה אחרי יציאתו, ב1981, יצא ההמשך - Miss Pacman, המשחק הראשון בהיסטוריה בכיכובה של אישה. טוב, סוג של אישה.


המשחק: GTA

הקהל החדש: בנים 20+



היסטורית, משחקי וידאו שווקו עבור ילדים ולמעשה עד היום זוהי האסוציאציה השלטת בקרב אנשים. אמרתם משחקים, אמרתם ילדים. GTA, המשחק הברוטלי והאלים של Rockstar Games בא לשנות את התפיסה הזו.

נתחיל בשם החברה. Rockstar. איזו חוצפה! כמה הם שונים מSierra Online, Activision ושאר החברות של אותה תקופה שהרגישו יותר כמו תאגידים מאשר חברות שובבות שמייצרות תוכן מגניב. הגישה של רוקסטאר למשחקים היתה בוגרת יותר. "אני מתבייש לספר לחברים שלי שאני משחק במשחקי מחשב" אמר סם האוזר, המפיק של GTA. "מה אני אגיד, שאתמול בלילה נלחמתי נגד בילי הלפרקון במשחק שאני משחק בו? אני רוצה לספק לשחקנים חוויות שהם יוכלו לספר עליהן על בירה עם חברים". וכך הפך GTA למשחק הראשון המיועד לבני עשרה ומעלה.

התובנה הזו, שהמדיום התבגר ויש לספר חוויות לאנשים בוגרים, הפכו לעמוד התווך מאחורי כל המשחקים כל רוקסטאר. זה השתלם להם. המשחק האחרון בסדרה שבר שבעה שיאי גינס של מכירות. העוצמתי מבינהם: המשחק הראשון להגיע למילארד דולר הכנסות. (תוך שלושה ימים).


המשחק: Bejewled.

הקהל החדש: נשים, 20+



בשנת 2001 תעשיית הגיימינג היתה גדולה ומבוססת. כרטיסים גרפיים חדשים אפשרו יכולות מדהימות ובאותה שנה יצאו כותרים שהדהימו את הגיימרים ברוחב היריעה שלהם. מקס פיין הראשון, GTA השלישי וMetal Gear Solid 2 הם רק חלק חלק קטן מהבציר של אותה שנה. ובנוסף, משחק קטן שנקרא Bejeweled. שלא כמו האפוסים הנ"ל, Bejewled הוא משחק מאוד קטן ולא מחייב. דפוסים של אבני חן שיש לסדרם בשלשות. אין עלילה, אין שיפור יכולות. משחק קטן להעביר את הזמן. מי תיאר לעצמו שהמשחק הקטן הזה יהפוך את שוק המשחקים כפי שהיכרנו אותו עד כה.

מעל ל200 מיליון עותקים של המשחק נקנו/הורדו ע"י שחקנים שלא שיחקו במשחקי וידאו לפני כן. שוק חדש בעל צביון נשי ומבוגר בהרבה מגיל הגיימר הממוצע שעמד אז על קצת פחות מ-30.


המשחק: אנגרי בירדז

הקהל החדש: כולם


אם תשאלו אנשים מהו משחק המובייל הראשון שהם אי פעם שחקו, קרוב לוודאי שיגידו אנגרי בירדז. אני גם שם את הכסף שלי (עשרה שקלים) שזה גם היה המשחק הראשון שהם שיחקו בו בחייהם הבוגרים.

שילוב של תזמון שוק נכון, ידע (המשחק היה המשחק ה52 של רוביו, החברה המפתחת, שהיתה פסע מפשיטת רגל וסגירת הבסטה) והמון מזל הפכו את אנגרי בירדז לדבר הראשון שאתה עושה לאחר שאתה מקבל את הטלפון החכם הראשון שלך.

למשחק עד היום מעל למיליארד הורדות.


משחקים נוספים

קצרה היריעה, אבל הנה עוד כמה משחקים שהכניסו אנשים חדשים לגיימינג:


סוליטר, המשחק שהגיע בחינם יחד עם מערכת ההפעלה Windows 3.1. מטרתו המקורית היתה ללמד אנשים כיצד להשתמש בעכבר. התוצאה: מיליוני אנשים וחיילות משועממות דבוקות למסך.


קווייק (Quake), שאת המוזיקה שלו הלחין טרנט רנזור מניין אינץ' ניילז, והטביע סופית את חותמת המגניבות על משחקי מחשב.


הסימס (The Sims) - משחק שכמעט ולא קיבל אור ירוק (מי ירצה לשחק בבית בובות?) והפך למשחק הPC הנמכר ביותר בכל הזמנים שנה לאחר יציאתו.


פארמויל, בשיאו 12 מיליון שחקנים משתמשים בחודש, הכניס קהל חדש של שחקנים חברתיים שנחשפו לראשונה לעולם המופלא של כסף וירטואלי ומשחק שאינו נגמר לעולם.


קים קארדשיין הולייוד. מיליוני מעריצות של הזמרת נשאבו בין ליל לעלילות מסמרות השיער של הכוכבת באל איי. עבור רבות היה זה המשחק הראשון בו הן שיחקו מימיהם.


ציירו משהו! (Draw Something). משחק ששילב סושיאל, היכרויות, וכשרון ציור מפוקפק. נמכר תמורת סכום בדיוני לזינגה וצלל לתהומות הנשייה מיד אח"כ.


אז מה למדנו?

ההזדמנויות הגדולות בעולם הגיימינג טמונות בפנייה מוצלחת לקהל שחדש/זר למדיום. כיום, כשכולם משחקים, לא פשוט למצוא קהלים בתוליים כאלו. אך הם עדיין קיימים.

שוק משחקי הקופסא, לדוגמא, שהיה נחלתם הבלעדית של גיקים הארדקור, נפתח כעת לקהל רחב בעזרת שגרירים כגון קלפים נגד האנושות, חתולים מתפוצצים ועוד.

שוק ה"משחקים כחווייה" מכניס אנשים חדשים לגיימינג בעזרת חדרי בריחה ומשחקים נוספים המתרחשים מחוץ לבית.

התחום החם ביותר: רשתות חברתיות מבוססות משחק. מה שהתחיל עם Draw Somethingהמשיך עם אפליקציית ההיכרויות טינדר (משחק לכל דבר) ולאחרונה TBH, משחק בסגנון חבילה עוברת, שנמכר לפייסבוק לאחר חודשיים בלבד מיום השקתו.

עדיין יש מקום להכניס עוד אנשים לגיימינג! יש הרבה הזדמנויות לפנינו.

***

משחקים מעניינים אצכם? חשבתם פעם להיכנס לתחום? מזל! כי בדיוק מחזור נוסף של קורס עיצוב משחקים יוצא לדרך.



105 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page