top of page

כיצד טסים בעולם ומדברים בכנסים - המדריך המלא

עודכן: 22 בספט׳ 2019



יש לכם נושא מעניין שאתם מלאי תשוקה לגביו ורוצים שכל העולם ישמע?

או אולי לטייל במקומות אקזוטיים, לפגוש אנשים מגניבים ולהינות מכך שמישהו שילם לכם כרטיס טיסה?

או פשוט להיעלם מהבית לכמה ימים ולקרוא לזה עבודה?

אז המדריך הזה בשבילכם.


אאמל״ק לכם: זה לא כ״כ מסובך. בגדול, עוברים על אתרי הכנסים, מגישים המון הצעות. רובן ידחו, מישהו יגיד כן. בחיי, זה ככה פשוט.


סיפרתי את מה שאתם עומדים לקרוא כאן לאיזה בחור שוודי ששאל אותי כיצד מדברים בכנסים ועכשיו אני רואה אותו כמעט בכל כנס, מאוסטרליה עד יוון. אז אם השוודי יכול, גם אתם יכולים.


מדוע לדבר בכנסים בכלל?

אולי זה פיצוי על כך שלא הפכתי לשחקן או מוזיקאי, אבל אני מאוד אוהב לדבר מול קהל. אני מת על הרגע הזה, שניה לפני שאני עולה על הבמה, מתרגש בטירוף. כאילו אני עומד על גשר גבוה ואוטוטו קופץ בנג׳י. ואז קוראים לי לבמה, ומתחילים, והמילים קצת מתבלבלות כי אנגלית, ואז זה מתחיל לרוץ והרצאה של 30 דקות חולפת לה ביעף.


אבל, זה לא תמיד היה ככה. לפני ההרצאה הראשונה בחו״ל הייתי אכול סרטים. לא ישנתי שבוע, רציתי לבטל וסבלתי מאוד. אני מתאר לעצמי שאילו הן התחושות של אנשים רבים.

אז מדוע לטרוח בכלל?


שיפור היכולת

היכולת להסביר את עצמך בבהירות ולדבר מול אנשים היא קריטית בכל תפקיד שתקשורת הוא חלק אינטגרלי ממנו. ככל שתתאמנו יותר, על יבש ועל רטוב, תהיו טובים יותר. השיפור הוא מהיר מאוד ואחרי ההרצאה החמישית החששות יפחתו בצורה ניכרת.


אוטוריטה

כאשר אתם עומדים על במה מול קהל אתם הופכים לאוטוריטה בנושא עליו אתם מדברים. זה טוב לעסקים. אנשים רואים את ההרצאות האלו. גם בכנס עצמו אבל בעיקר אח״כ, באינטרנט. ואז, כשיגיע יום בו אותם אנשים יחפשו מעצב משחקים/חדרים/ממשקים מה שזה לא יהיה, אתם תהיו בפוזיציה טובה לקבל את העבודה. אתם אוטוריטה, אחרי הכל.


נטוורקינג

זה עולם אחר לגמרי להשתתף בכנס כאורח או כמרצה. בכנסים בדרך כלל יש ארוחות ואירועים משותפים לכל המרצים, אוטוריטות בתחומים שלהם. זו הזדמנות נפלאה להכיר אותם כשווה בין שווים. בנוסף, בייחוד לביישנים בנינו, העניין של הסמולטוק האקראי עם זרים נחסך מכם כמעט לגמרי כאשר אתם מופיעים בכנס. אנשים באים אליכם, מציגים את עצמם, מדברים איתכם על ההרצאה שלכם והכל הופך הרבה יותר קל.

שכנעתי אתכם? אז מה עכשיו?


איך מתחילים?

ככה אני עובד:

1. בוחר את סוג הכנס

2. מגבש את הרעיון הכללי ומתמצת אותו לכדי כותרת מנצחת

3.עובר על רשימת הכנסים ומעתיק לאקסל

4. שולח הצעות


1. בוחר את סוג הכנס

הגיוני לחשוב שמעצב משחקים ירצה לדבר בכנסים של מעצבי משחקים. זה נכון, אבל לא רק. דווקא בכנסים שאינם קשורים בצורה ישירה לתחום העיסוק אפשר למצוא הצלחה גדולה יותר כאשר מגישים הרצאה.


אני למשל אוהב לדבר בכנסי עיצוב וחוויית משתמש. גם כי אני אוהב את התחום, וגם כי הסחורה שלי (כיצד משחקים ועיצוב חוויית משתמש הולכים יחד) חמה יותר בסוג זה של כנסים.


תחשבו, האם תחום הדעת שלכם יכול להעשיר אנשים מתחומי דעת אחרים? שמא תרצו לדבר על עיצוב חוויית משתמש בכנס של כלכלה התנהגותית? או אולי התחום שלכם הוא שיווק, ואתם יכולים לעשות הרצאה נפלאה עבור מעצבי משחקים?


תפתחו את הראש. אבל לא יותר מדי. חשוב שהכנס יעניין אתכם. הזמינו אותי לדבר השנה בכנס של מפתחי סוויפט. נעתרתי. איזה סבל זה היה. בתור הבנאדם היחיד בכנס שלא יודע לתכנת הרגשתי כמו אנאלפבית. ברמת תכני הכנס, משל עברתי קורס בנהיגה מונעת. שעמום המחץ. לא ממליץ.


2. גיבוש הרעיון הכללי וכותרת מנצחת

לאחר שבחרתם את סוג הכנס, חשבו על מה תרצו לדבר שמתאים לסוג הכנס שבחרתם. הנושא יכול ליסוב סביב עבודה שעשיתם, תהליכים שעברתם/שיפרתם/המצאתם, וגם על עבודות של אחרים, אם כי סוג זה של הרצאות פחות נפוץ בכנסים מקצועיים בימינו. אנשים אוהבים לשמוע מבעלי נסיון.


לאחר שחשבתם על נושא, כתבו אותו בבולט פוינטס. לא יותר מחמישה בולטים - ומיד - לעבור לכותרת.


הכותרת היא חזות הכל. היא שמושכת את העין של אוצר הכנס ושל משתתפי הכנס, היא שעולה אח״כ ביוטיוב ובמנועי החיפוש. אומר זאת כך. אם הבולטים שלכם לא מסתדרים לכדי כותרת מושכת, בחרו נושא אחר. אתם תחסכו לעצמכם זמן יקר.

הנה מספר כותרות שלי מהשנים האחרונות:


How to make people love your game in 90 seconds or less

What can games teach us about UX

OMG I’m a racist


אחת השיטות למצוא כותרת טובה היא להיכנס לאתר של כנס שאני חולם להשתתף בו ולראות את כותרות ההרצאות משנים קודמות. זה בדרך כלל נותן לי השראה להרצאות שלי.

שוב אני מדגיש, הזמן הכי טוב למציאת כותרת להרצאה שלכם היא לפני שהתחלתם לכתוב את ההרצאה ממש.


3. רשימות כנסים ואקסל

כעת שיש לכם כיוון כללי לכנס, כיוון כללי להרצאה וכותרת, הגיע הזה למצוא כנס. איך עושים זאת?

האינטרנט הוא דבר נפלא, ויש שם אנשים שעושים עבודת קודש ועורכים רשימות של כל הכנסים בנושא מסוים.


אחת לכמה זמן אני עובר על הרשימות האלו, מעתיק לאקסל כנסים שנראים לי רלוונטים ועושה לי רשימה משלי.

ואז, בבוקר שישי כלשהו כשהזאטוטים במסגרות שלהם, אני מתיישב על האקסל הזה ומתחיל לשלוח את לחמי על פני האינטרנט.


4. שליחת הצעות

בדרך כלל באתרים של כנסים שהם לא מגה-גדולים, תמצאו כפתור שנקרא Call for papers/speakers. לוחצים עליו ומציעים את מה שיש להציע. הכפתור הזה נעלם מהאתר בערך כחצי שנה לפני הכנס, שכן החברה האלה אוהבים להיות מוכנים היטב מראש. אז אם יש לכם תוכניות להתעופף לחו״ל במועד מסוים, (נגיד, חופשת הקיץ) קחו זאת בחשבון.

שלחו הרבה הצעות. הרבה לא יחזרו אליכם בכלל. חלקם יגידו לא. מישהו יגיד כן.


איך מציעים (ומה צריך כדי להציע)?

הפורמט של ההצעות זהה ברוב המקרים. בדר״כ מדובר בכותרת, פסקת תיאור של כמה שורות, לקחים עיקריים מההרצאה, ביוגרפיה קטנה עליכם, תמונה ולינקים להרצאות קודמות. אני שומר את כל המידע הזה בפולדר בגוגל דרייב שלי ואז מעתיק ומדביק לפי הדרישות של כל כנס. עדיין כל הגשה לוקחת לי כ-20 דקות כי תמיד יש דברים שצריך לשנות בהתאם לכנס המדובר.


ומה עושה מי שאין לו לינק להרצאה קודמת (באנגלית)?

זה לא חובה. לכנס הראשון שלי התקבלתי בעזרת מצגת בלבד. אבל, כדאי שיהיה.

במידה ואין לכם הרצאה מוקלטת שלכם באנגלית, כדאי להקליט כזו.

יש המון מיטאפים בארץ המשוועים לדוברים. תתנדבו, עשו הרצאה באנגלית ותתדאגו לכך שהכל יצולם.

אפשר גם להקליט בבית, לערוך ולהעלות. לי באופן אישי אין נסיון כזה אך אני מאמין שזה יכול לעבוד, אולי אפילו טוב יותר מאשר הרצאה המוקלטת בצורה בינונית.

כך או כך, כדאי שיהיה משהו. עשר דקות גם יספיקו.


תמונה של כסף על מפת העולם. לצערי הכסף הזה לא יגיע לארנקים שלנו בקרוב

כמה מרוויחים?

בכנס הראשון שלי הייתי כ״כ מפוחד, שהרגשתי שהם עושים לי טובה ענקית שהם מסכימים לארח אותי בכלל. אז הכל היה על חשבוני (חוץ מהכנס כמובן). אבל היום אני יודע יותר טוב.

בדרך כלל הדיל עובד כך, שהכנס דואג לכרטיסי טיסה ושהות, והתוכן שלכם בחינם. אני מוצא את הדיל הזה פייר, היות ואני עדיין מעצב משחקים די אנונימי מישראל. ברם, בשנתיים האחרונות התחלתי להציע גם סדנא לכנסים (בין שעתיים לארבע שעות סדנא). במידה ואני מעביר גם הרצאה וגם סדנא, אני גובה סכום מסויים על הסדנא.


אני מקווה שבשנים הקרובות (מאוד) אוכל לקחת כסף משמעותי על הסדנאות שלי. את ההרצאות, בכנסים הגדולים לפחות, כנראה שעדיין אעשה בחינם. בנינו, להפוך את עצמך לאוטוריטה מול 1000 איש בקהל זה משהו שכנראה הייתי משלם עליו. זו הפרסומת העצמית הכי טובה שיכולה להיות.


בכנסים קטנים יותר (עד 400 איש +-) אני דורש תשלום, היות ואפקט היח״צ לא קיים שם, קל וחומר אם מדובר בכנס בארץ.


אז מה עושים עכשיו?

יאללה לעבודה! סיפרתי לכם את כל מה שאני יודע על הגשות לכנסים.

זכרו, בפעם השלישית, שהרעיון הוא לשלוח הרבה עד שמישהו יגיד כן.

אם מעניין אתכם לשמוע על תהליך כתיבת ההרצאה וכיצד להחזיק את הקהל על הקצה בזמן שאתם מדברים, שתפו את הכתבה הזו כדי שאדע שאתם בעניין!


***

פסססט, עיצוב משחקים. מעניין אתכם?

שניהם פתוחים להרשמה כרגע!

723 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page