top of page

האם אנחנו רוצים את המשחקים שלנו פוליטקלי קורקט?


לפני כמה ימים עלה לי בפיד טריילר של משחק של חברה אלמונית. לא יכולתי שלא ללחוץ על הלינק ולו רק בגלל התמונה - טבח סיני שמנמן, אוחז בסכין קצבים, רודף אחרי חתול. מה זה לעזאזל??? קליק.

הטריילר מציג משחק בשם Dirty Chinese Restaurant ומדובר במניפסט גזעני במיוחד. אתם נכנסים לנעליו של וונג פו, טבח במסעדה סינית מטונפת אשר מתייחס לעובדים תחתיו כמו בסווטשופ, ממלא רזרבות לאוכל מפח האשפה, מגיש לשלוחן בשר חתולים וכלבים ומתחמק מרשויות המס, שנציגיה נראים כמו סוג האומנות החביב על גבלס. מה שנקרא, טוב טעם.

החברה (Big O Tree, משחק מילים על גזענות) חורטת על גזעה את האמרה שלהיות פוליטקלי קורקט זה משעמם. הם לא גזענים, רק רוצים לעשות קצת צחוקים ורעש תקשורתי, שכזה הם קיבלו.

חוץ מפיצ'ר בבלוג היוקרתי שלנו (ווינק), לטריילר יש מעל 70 אלף צפיות, התייחסויות מחברי קונגרס ורשויות אחרות, בניהם ראש עיריית מארקהאם (הידועה בכינויה "העיר שליד טורונטו", שם החברה פועלת) שהתנער לחלוטין מהמשחק ואף התנצל בפני הקהילה הסינית.

אני מודה שמאז שנחשפתי למקרה אני לא מצליח להחליט מה אני חושב עליו. מצד אחד, גזענות איומה. משחק מדיר, משפיל. מצד שני… קצת בא לי לשחק בו.

מה ההאיטנים חושבים?

המקרה הזה הזכיר לי מקרה אחר בו קבוצה אתנית נעלבה, הפגינה בסיטי הול ניו יורק ושלפה את תותחי התביעה הכבדים, על מנת שחברת משחקים תצנזר תוכן שנתפס בעיניה כפוגעני במיוחד.

השנה היא 2003, המשחק הוא GTA וויס סיטי, והעלבון הוא בשם קהילת תושבי האיטי החיים בארה"ב.

"המשחק קורא להשמדתנו ההמונית" קראו המפגינים בהתייחסם למונולוג של אחת הדמויות במשחק. הדמות המדברת היא קריקטורה של גבר גס, מגעיל ורפה שכל, שקורא להרוג את כל ההיאטנים. מי ששיחק במשחק יודע שהמינוח "האיטנים" במשחק מתייחס בכלל לכנופיה שזהו שמה ולאו דווקא לקבוצה האתנית שהגיעה מהאיטי. עדיין, הלחץ היה גדול מדי, טייק 2, הפאבלישר של המשחק התקפלו והוציאו את המונולוג החוצה. נותרה סצנה לא ברורה בעליל. תוכלו לשפוט בעצמכם בוידאו כאן למטה. היה שווה להוציא או שעדיף היה להשאיר?

מה היהודים חושבים?

תכלס, אנחנו היהודים מומחים בגזענות. רדפו אותנו, רודפים אותנו, אנחנו לא זוכים באירויזיון כמעט אף פעם. לעם הנבחר בהחלט יש את הכלים להחליט האם תוכן מסוים או געזני או סאטירי בעזרת תרגיל מחשבתי פשוט. קחו את התוכן (מסעדה סינית מטונפת), החליפו את הלאום (מסעדה יהודית מטונפת) וקבעו. גזעני או סאטירי?

תלוי מי עומד מאחורי התוכן, אומר קאסוטו. אם היוצרים הם יהודים, אזי התוכן אינו גזעני.

עפ"י קאסוטו, המשחק של סאותפארק, The Stick of Truth אינו גזעני. למרות שהוא ממש כן. המשחק הוא בסגנון RPG, בו השחקן יכול לבחור את המעמד של הדמות שלו. לוחם, מכשף, גנב או יהודי. בתור יהודי יפתחו עבורכם יכולות מיוחדות כגון Jew-Jitsu (מגדיל נזק בהתקפה), הנחתת מכות מצריים על אויבכם וסביבון מהגיהנום שישלח את האוייבים מסתחררים השמיימה.

בין האויבים המגוונים במשחק תמצאו תינוקות נאצים וזומבים נאציים. טרפת.

עשה לכם חשק לשחק במשחק, נכון? ובטוח הייתם משחקים עם היהודי, נכון? אפעס, חברת Ubisfot, המפיצה של המשחק, בחרה להפעיל צנזורה עצמית ולא לפגוע בעם היושב בציון, שלא נפגע חלילה, ולכן לא ניתן לקנות את המשחק בישראל. גם לא אונליין.

מבאס, לא?

חוזרים לסינים

אז מה עושים? מצד אחד, לו היינו מצנזרים, הרבה משחקים נפלאים היו נעלמים מחיינו. הטירה הנאצית (שגם היא בגרסתה החדשה אסורה בישראל), כל סדרת GTA וכותרים נוספים ואנחנו היינו נשארים עם הקווסטים החמודים של סיירה ומריו השרברב המופלא.

מצד שני, תעשיית המשחקים התבגרה. היא איננה עוד נער בגיל ההתבגרות שמדליק אותו לשחק בגיבורה עם ציצים ענקיים ועקבי סטילטו תוך כדי מרדף אחרי רעים. וטוב שכך.

אז... מסעדה סינית מטונפת. אני עדיין לא יודע מה לחשוב.

מה דעתכם, לגיטימי או לא לאפשר להעלות את המשחק לחנות?

יש תגובות למטה. בואו נדבר על זה.

141 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page