top of page

למה חשוב ללמד ילדים עיצוב משחקים - ואיך עושים זאת

עודכן: 13 בנוב׳ 2018



המחשב הראשון שלי היה פאר היצירה.

עצום בגודלו, צבע אוף-וויט, מסך CGA בעל ארבעה צבעים, שני כונני דיסקטים.

כל לילה הייתי מכסה אותו בכיסוי פלסטיק, גם את המקלדת, ומיד אחרי הלימודים, לאחר שחיפפתי את שיעורי הבית, הייתי מסיר את הכיסוי בעזוז ומתחיל לשחק.


האמת שלא היה יותר מדי במה לשחק. אז למדתי לחפש משחקים בתוך דיסקטים קבצי הפעלה, למדתי להעתיק משחקים (PCtools!) ולקראת סיום השנה הראשונה עם המחשב למדתי לתכנת בבייסיק מחוברות והתחלתי לחבר משחקים בעצמי.


המחשב השתלט לי יותר יותר על הזמן הפנוי ויום אחד אבא שלי קרא לי לשיחה.

הוא הושיב אותי על ברכיו ואמר לי, בונצ'יק, (אל תשאלו), יש לך חבר חדש. ואני חושב שכדאי שתבלו קצת פחות ביחד ותתרכז יותר בלימודים.


אני זוכר את השיחה הזו כ"כ טוב בגלל שהייתי בשוק. לבלות קצת פחות ביחד? הדבר הזה הרבה יותר מעניין מכל מה שאני עושה בבית הספר! למי אכפת שיעורי תנ"ך, אני יודע לתכנת רובוט שיודע לרקוד!


אז מצד אחד, אבא שלי אף פעם לא היה חזק בזיהוי טרנדים טכנולוגיים ("בשביל לדעת מה מזג האוויר בארגנטינה אני לא צריך אינטרנט"). מצד שני, הגישה שלו למשחקים ולחשיבות שלהם (או לחוסר החשיבות שלהם) היא עדיין הנורמה. משחקים זה לילדים!





מדוע ילדים צריכים ללמוד עיצוב משחקים

לא צריכים. אבל כדאי. עיצוב משחקים טוב הוא הנדסת מערכות ופתרון בעיות ברמה מאוד גבוהה. מעצבי משחקים ילמדו על הדרך: עבודה בצוות, חשיבה לוגית, למידה מעשית סביב פרוייקט, טרנספורמציה של חומרים מייבשים (פרבולות) למרגשים (אנגרי בירדז!) ועוד ועוד דברים.


למרות המעלות הרבות, רוב הסיכויים שהילד שלכם לא לומד עיצוב ופיתוח משחקים בבית הספר.

ישנן יוזמות פרטיות. אני מכיר מספר בתי ספר בהם לומדים עבודה במנוע המשחקים יוניטי ומספר גדול יותר של בתי ספר המלמדים סקראץ' באופן עצמוני. אנחנו (Hands on Games) התחלנו ללמד עיצוב ופיתוח משחקים במסלול מחוננים כיתות ז בעירוני ד' השנה. שזה מצד אחד מרגש, מצד שני, למה רק למחוננים? (עניין תקציבי).


יש עוד זמן רב עד שעיצוב משחקים יכנס כמגמה רשמית בתיכונים לצד פיזיקה, כימיה וקולנוע או כחלק אינטגרלי ממערך השיעורים של תלמידי בית ספר יסודי.

מה אפשר לעשות בינתיים? הנה מספר רעיונות.


לשחק ולנתח משחקי לוח עם הילדים

משחקי לוח הם הבסיס של עיצוב משחקים. על השולחנות הישראלים שגורים משחקים כמו טאקי או דאבל אך העולם מציע משחקים עם מעט יותר עומק. משחקים כמו 7 wonders, אגריקולה וספלנדור אינם תלויי שפה ומציעים מורכבות משחקית שמתאימה לגילאים רבים.


לאחר המשחק אפשר לנתח אותו ביחד. מה היה כיף במשחק? מה פחות? כיצד מנצחים במשחק? כיצד הוא משתנה ממשחק למשחק? האם אפשר להשתפר בו?


בשלב אח"כ אפשר לבחור משחק דיגיטלי שהילדים אוהבים (סתם, נניח, דוגמא מהראש, פורטנייט) ולהמיר אותו למשחק קופסא. כיצד החוקים משתנים? כיצד המכניקה המשחקית משתנה? האם זה משחק סימולטני או משחק תורות? כיצד מתחיל ונגמר תור?


גם אתם יכולים לעשות כזה

יצירת משחקים דיגיטליים

משחקי לוח זו התחלה מעולה. אבל לא חייבים לעצור שם. יש היום מספר כלים נפלאים המעודדים כתיבת קוד ויצירת משחקים.


סביבת פיתוח של MIT הנועדה להכניס ילדים לקוד, לוגיקה ופיתוח משחקים.

התוכנה הזו קצת מיושנת אבל יש לה מספר יתרונות משמעותיים: היא חינמית, בעברית, ויש לה הרבה מערכי שיעור זמינים וקלים להבנה, שתוכלו למצוא כאן.


אם הילדים שלכם יודעים קצת אנגלית, או שיש לכם זמן לשבת איתם, תבדקו את CodeSpark.

אפליקציה מהממת למחשב ולטלפונים המשלבת משחקים ללימוד קוד (דוגמת קוד מאנקי) יחד עם אפשרויות רבות לבניית משחקים (בדגש על פלטפורמרים דוגמת סופר מריו).

ישנה עלות חודשית של 7.99 דולר.


אפליקציה לפיתוח משחקים ותכנים אינטראקטיבים. אמנם רק באנגלית ורק לאייפון/אייפד, אבל, אופציות רבות ומגוונות בגרסה החינמית. ממשק אינטואיטיבי שיעודד את הילדים שלכם להעמיק ולחקור את מה שיש לתוכנה הזאת להציע ואין ספור דוגמאות למשחקים שילדים אחרים עשו בשביל לקבל קצת השראה.


הממשק האינטואיטיבי של הופסקוטש

לילדים גדולים יותר, מנוע משחקים גדול יותר.

קונסטרקט הוא מנוע נפלא ליצירת משחקים מקצועיים בדו מימד. לא צריך לדעת לתכנת כדי לעבוד בקונסטרקט, אך להבדיל מהכלים הקודמים יש בו הרבה יותר אפשרויות ובלי מעט הדרכה אפשר ללכת לאיבוד.


היתרון הגדול הוא, שברגע שמבינים את הלוגיקה שמאחורי המנוע אפשר להגיע לתוצאות מרשימות ביותר בזמן קצר והשמיים הם הגבול (מבחינת פיתוח לפחות).

את התוצרים ניתן להעלות לאינטרנט ולחנויות האפליקציות השונות.


לסיכום

הפוסט הזה מתחיל באבא שלי ומסתיים באבא שלי.

אני יודע שאתה קורא את זה אבא ואני אוהב אותך וחבל שאין לי זיכרון שלנו משחקים ביחד, למעט משחקי כדור אירעיים בפארק ומשחק שחמט אחד בו הבסת אותי במט דייגים תוך דקות והתרברבת בצורה מוגזמת בנוגע לזה אח"כ.


אני חושב שלשחק עם הילדים זה דבר נפלא וליצור עם הילדים זה דבר עוד יותר נפלא.

משחקים יכולים לתת לכם גם את התירוץ וגם את המסגרת ליצירה משותפת.

לא צריך שילמדו את זה בית הספר.

אתם יכולים להתחיל היום.


אהבת את הכתבה?

הירשמו כאן לרשימת התפוצה - כתבות מעשירות על עיצוב משחקים אליכם למייל!




***

פססססט! שני מקומות אחרונים לקורס יוניטי שנפתח עוד שבועיים. בעניין?

482 צפיות0 תגובות
bottom of page